遠州七窯とは江戸時代の茶人、小堀政一(遠州)が全国の産地で自らの好みの茶器を焼いている所を賞賛した7つの産地である。その内のいくつかの産地には遠州自ら赴き茶器を制作した。当時、遠州に賞賛されることは非常に名誉なことでそれらの産地は大きく評価を高めることになった。
志戸呂焼、膳所焼、朝日焼、赤膚焼、古曽部焼、上野焼、高取焼がそれにあたる。古曽部ではなく伊賀をいれるとする説もある。これらの産地は規模としては大きくなく古曽部焼に至っては既に廃窯しているが、現在でも茶人など一部には高い支持を得ている。
陶磁器の性質としては陶器に分類されるものが中心。また江戸時代に茶器として評価されたことから、基本的にはわびさびを重視した意匠が目立つが茶道の大衆化に伴い安土桃山時代のそれとはやや変化が見られる。
七窯が広く注目されるようになったのは江戸中期からであるが、それぞれの産地では古くは室町時代から生産が始まっていたところもある、元々規模の大きな産地でなかったこともあり、現在でもその状況は基本的に変わらないことから地域ぐるみの取り組みが行われることも少ない。よって技術や窯場の継承は各窯元の活動に依存する部分が大きい。
The Enshu-nanakama is seven kilns selected and praised by Masakazu(Enshu) Kobori, a tea master of the Edo period. He himself went to the tea produced in the several localities. At that time, he was to be praised a great honor. As a result, great value increased the chosen locality.
Enshu-nanakama has Shitoro ware, Zeze ware, Asahi ware, Akahada ware, Kosobe ware, Agano ware, and Takatori ware. There is a opinion that Kosobe ware, not including Iga ware. As the origin of these small-scale, Kosobe ware kiln has reached the already abandoned. However, the tea masters and still are getting the most support.
The nature of ceramics are often classified as pottery. In addition, it was rated as the Edo period tea, basically focusing on the design stands out wabi sabi. However, due to the popularization of tea can be seen a little change the Momoyama period's that.
The attention now being seven pottery from the mid-Edo. However, each locality has a long but some had started production from the Muromachi period. There also was not producing the original large-scale, the situation is still basically unchanged, and few community-wide effort to be done.Thus, the inheritance of kilns and technologies have a large part dependent on the activities of each pottery.
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